Proficiat, en hier is er terug sneeuw

Finland, Tampere No Comments »

Vandaag heeft de sneeuw terug zijn intrede gedaan in het mooie landschap, het deed me denken een andere 28 februari. In België lag er toen ook sneeuw.

Proficiat Murielle en Frederic

Helsinki

Finland, Helsinki 2,573 Comments »

Ja hoor, de vakantie brengt veel avonturen met zich mee, vandaag en gisteren heb ik Helsinki onveilig gemaakt.

Dag 1: 26 februari

Om 6u30 opgestaan om de trein van 8u te kunnen nemen richting Helsinki, de trein rit duurt een kleine twee uur. Ik moet wel zeggen dat de treinen in Finland toch iets meer comfort hebben dan de treinen in België, er is altijd een restaurant wagon aanwezig en de zetels zitten comfortabel. Tijdens de treinrit in een boek zitten lezen, voor de nieuwsgierigen: De wreker van Frederick Forsyth, jaja een nederlandstalig boek meegebracht vanuit het thuisland.

Aangekomen in Helsinki, mijn weg gezocht naar het hostel die ik had geboekt. Een kaart zoeken was dus mijn eerste opgave, gelukkig stond er op de achterkant van een reclamebord aan het station een kaart van Helsinki, gezocht naar de straat en de weg proberen te onthouden. Toch een straat te ver gewandelend, maar toen gelukkig opnieuw een kaart tegengekomen en er een foto van gemaakt, zodat ik altijd een kaart bij mij had. Het hostel gevonden, het ziet er goed uit. Op de bel gedrukt en binnengelaten (gelukkig), mijn baggage daar afgegeven. Ik kon nog niet op de kamer omdat je pas kon inchecken vanaf 14u, ik was dus toch wel een paar uurtjes te vroeg.

De bagage afgegeven, nu het informatie kantoor zoeken, dat was wel nog makkelijk omdat in het hostel kaarten van Helsinki voorradig waren. In het toeristisch informatie centrum enkele dingen opgegschreven en meegenomen en ook eens rondgekeken naar de tentoonstelling die daar aanwezig was.

Gewandeld naar het water, waar er een klein marktje was, je kon er souveniers kopen. Van t-shirts en armbandjes tot vos/wolf vellen of gewoon ganse vossen om in je nek te leggen. Even aan oma gedacht, maar toch niet gekocht. Van hieruit ben ik gewoon het water gevolgd en kwam ik uit in de wijk van de consulaten, daar eventjes het Belgische consulaat opgezocht, het zag er niet het mooiste uit. Dat van Nederland was iets kleiner maar wel mooier.

Toen werd het toch wel tijd om iets te zoeken om te eten, ik op zoek naar een broodje, wel niet zo makkelijk te vinden in Helsinki. Uiteindelijk toch gevonden en 5€ betaald voor een broodje met tonijn. Mijn een rustig plekje opgezocht met een mooi uitzicht en daar rustig mijn broodje opgegeten en genoten van het uitzicht en het zonnetje die aan het schijnen was. Van hieruit teruggekeerd naar de hostel om mij in te checken en mijn baggage iets veiliger weg te bergen, dan gewoon achter de receptie. Ik had een bed in een slaapzaal, waar er totaal 6 slaapplaatsen waren. 3 ingenomen door japanners en 1 door een Mexicaan die door visa problemen Rusland niet binnenmocht, miserie! Mijn gerief beetje geïnstalleerd en dan terug vertrokken op verkenning in de stad. Op het Senate Square was er een militaire parade, ik naar een politieman gestapt om te vragen waarvoor het was, met het de woorden I don’t speak English very much ben ik terug vertrokken, toen ik een militair zag nogmaals geprobeerd. Meer succes, deze man kon mij vertellen dat het de 70e verjaardag was van het luchtafweergeschut in Helsinki en dat er daarvoor toespraken en een parade was. Ook ben ik nog naar het Design museum en het photography museum geweest, van het Design museum had ik meer verwacht. Het photography museum was zeker de moeite waard. Jammergenoeg was het in geen van beide toegelaten om foto’s te nemen en heb dit dan ook niet gedaan. Bij het verkennen van de stad, vond ik nog een kleine ingang waar er panorama’s van Helsinki en de streek errond te zien waren, uit nieuwsgierigheid binnengegaan en ja hoor nog een museum. Dat was ook wel de moeite waard, weeral geen foto’s toegelaten. Zo nog de ganse namiddag rondgewandeld en de mooie architectuur bekeken. Voor ik iets zou gaan eten ben ik nog naar de Uspenski kathedraal gewandeld, heel indrukwekkend, want deze staat op een heuvel en kijkt uit over de stad. De godsdienstige huizen in Finland zijn volgens mijn altijd gesloten, hier in Tampere konden we niet binnen en in Helsinki was de deur ook op slot. Ook ben ik een kroeg binnengestapt en wat bleek, Belgisch bier verkrijgbaar (wel heel duur in vergelijking met België).

Voor ik een plaats opzocht om te gaan eten, mijn fototoestel achtergelaten in het hostel in een lockertje en mij een beetje verfrist. Een rustig plaatsje uitgekozen waar je rendier vlees kon eten, het heeft een wild smaak. Wel heel lekker en zacht.

Na het eten terug naar de hostel, toevallig zat er een Australische aan tafel te lezen en ben daar aan de praat mee geraakt. Zij ging ‘s avonds naar een optreden, maar wist wel nie welke muziek het ging zijn. Ik ben meegegaan, anders moest ik alleen het nachtleven van Helsinki verkennen. Aangekomen om 20u, blijbkaar iets te vroeg, een stempeltje gevraagd om terug binnen te mogen en dan vertrokken op zoek naar een kroeg waar we iets konden drinken. In de eerste kroeg was het niet veel soeps maar toch iets gedronken, dan verder gezocht en uiteindelijk in een karaoke bar binnegestapt, altijd wel leuk om anderen te zien zingen. Daar begon een dronken Fin te zeveren tegen ons, wel een beetje ambetante vent. Toen het glas leeg was ook daar terug vertrokken en dan besloten om naar het optreden te gaan. Ja hoor volledig mijn smaak van muziek, of toch niet. Een Amerikaanse hip hop groep kwam daar de zaal onveillig maken, toch maar gebleven, we hadden tenslotte ons ticket betaald. De groep was wel vrijgevig, ze gaven gratis tequila weg, ik heb er wel geen gebruik van gemaakt.

Bij het verlaten van het optreden stond buiten een vrouw serieus te wankelen (ja in Finland is drinken een nationale sport). Ze viel ineens achterover en je hoorde de harde bonk van haar hoofd tegen de straatstenen en ja hoor het was aan het bloeden. De Finnen die daar buiten stonden, bleven gewoon staan en deden verder met wat ze bezig waren, ze vonde het blijkbaar heel normaal, niets om zorgen over te maken. Toch maar iemand van binnen verwittigd die de ambulance heeft gebeld en die vrouw een beetje aan de kant geholpen zodat ze kon zitten. Toen vertrokken naar het hostel en in mijn bedje gekropen.

Dag 2: 27 februari

Opgestaan, gedoucht, baggage bijeen gepakt en terug gewoon rondgewandeld in Helsinki. ‘s Middags nog iets kleins gegeten en dan de trein terug genomen naar Tampere. Terug op de kamer beetje verteld tegen Tim en dan mijn baggage terug uitgeladen en inkopen gedaan, want ik had niets meer om te eten. Ook vroeg in men bedje gekropen.

Foto’s

Finland 1,648 Comments »

Het aantal foto’s wordt iets te groot om ze hier telkens te posten, daarom heb ik een een fotoalbum gestart.

Foto’s Jeroen

Inkopen doen

Finland, Tampere 255 Comments »

Vandaag iets langer geslapen dan anders, eventjes de voorbije dagen verwerken.

In de voormiddag gepland om te gaan winkelen, een riem is dringend nodig. Niet dat ik zoveel vermagerd ben, maar ik ben de mijne gewoon vergeten thuis, dus men broek zakt nog iets meer af dan thuis. Maar dat is nu toch ook al opgelost.

Nog een aankoop gedaan, namelijk ijsschaatsen. Hier kan je niet gaan schaatsen als je zelf geen schaatsen hebt, dus in de plaatselijke inter sport winkel in de solden ijsschaatsen gaan kopen. De solden zijn hier van januari tot eind februari, dus een maandje langer dan bij ons.

‘s Middags gaan eten in school en dan de plannen van Filip en Tim gehoord om samen naar de Tampere  observation tower te gaan kijken. Deze toren is denk ik dubbel zo hoog als de watch tower.

Voor we vertrekken hebben we het lumineuze idee om onze rugzakken te laten staan in het lokaal waar Tim werkt, omdat het daar afgesloten ligt. Nadat we onze rugzakken achtergelaten hadden vertrokken we met de bus naar Keskustori, om dan van daaruit naar de observation tower te wandelen.

Aangekomen aan de observation tower blijkt dat we 8€ moeten betalen om naar boven te mogen 8O . Maar toch hebben we dit gedaan, de lift gaat met een snelheid van 6m/s naar boven, das is niet zoveel hoor, je voelt het nauwelijks.

Boven in de toren hebben we een prachtig uitzicht over Tampere en de omrigende bossen en meren. Vandaag is het dan ook veel beter weer dan toen we naar de watch tower trokken van Tampere. We kunnen vanhieruit echt heel ver kijken. Een prachtige landschap strekt zich open voor ons.  We drinken nog een colaatje en blijven toch wel een groot uur boven in de toren (we moeten een beetje rendement halen van die 8€ ;) ).

Op weg naar huis moesten we enkel nog snel onze rugzakken gaan halen in het lokaal van Tim op school. Wat blijkt als we aangekomen zijn, we kunnen niet meer binnen in dat lokaal. De deuren werken met elecktronische sleutels maar blijkbaar mag je in de vakantie maar tot 16u werken in het gebouw en kan Tim niet meer binnen in zijn lokaal. Gelukkig zitten er twee beveiligings mensen aan de ingang, waarvan 1 ons heeft binnen gelaten om ons gerief te kunnen nemen en naar huis te vertrekken.

De avond, was vrij druk voor mij, mijn blog updaten, gaan ijsschaatsen met de net gekochte ijsschaatsen en mij voorbereiden voor men vertrek naar Helsinki.

Wandeling watch tower Tampere

Finland, Tampere No Comments »

Op deze zondag, heb ik lang geslapen. Dat hebben mijn gesprekpartners in België met wie ik een afspraak had om 12u (13u in Finland) wel ondervonden, ik ben maar goed wakker geworden op dat uur. Dus was ik slechts een 20 minuutjes later online en beschikbaar voor een skype gesprek, kmoet zeggen het is wel leuk om iedereen zo nog eens te zien en horen.

Nadat de nodige gesprekken afgelopen waren, heb ik mij gestort op mijn middagmaal, die bestond uit de overschot van de dag voordien (rijst met varken en groentjes, voor wie het zich nu al niet meer herinnerd).

Ik breng een bezoekje aan Tim, die net op het punt staat om naar de watch tower in Tampere te vertrekken samen met Filip, de keuze is snel gemaakt, ik ga ook mee. Vlug de nodige kledij aangetrokken en de camera meegenomen om de nodige acties en uitzichten op de sensor vast te leggen. De bus genomen naar Keskustori, en dan terug de GPS in gang gestoken om de weg te vinden naar de watch tower.

Onderweg een grote kraan gezien die materiaal naar boven aan het brengen was op een werf en dat op een zondag, werken doen ze hier wel graag, dacht ik bij mezelf.

Onderweg ook nog een ventje met een zwaard tegengekomen, waarom hij er staat is nog niet bekend, dat wordt onderzocht. Ook hier terug zo’n glazenbol, hier zit er een granieten bol in die volgens mij in de zomermaanden (of als het niet meer vriest) door het water die eronder uitkomt ronddraait. Ook zien we twee toeristes sukkelen met de kaart van Tampere. Bij het wandelen in de straten van Tampere, kom ik een merkteken tegen aan een huismuur, ik denk dat het een hoogtemerk is voor een waterpassing (100% zeker ben ik natuurlijk niet).

De trappen beklimmen onderweg naar de watch tower is een riskante onderneming, je moet nadenken over waar je je voeten zal zetten, het schuift makkelijk. Eens bovenop de watch tower hebben we een uitzicht over de stad, weliswaar is dit zeer belemmerd door de lage bewolking, maar toch zien we iets. Om boven te raken habben we de trappen genomen, naar beneden de lift, nog een ouderwetse!! Terug beneden aangekomen was het tijd voor een warme choco en een donut en tijd om terug te keren.

Op de terugweg een kerk tegengekomen en deze op de gevoelige sensor gelegd met de nodige breedhoek vervormingen.

Zo dat was het voor vandaag.